Avito won de prijs Bedrijf van de Toekomst 2022 in de nominatie Adaptability. De belangrijkste parameter waarmee de raad van deskundigen de winnaar uit Russische bedrijven koos, was een snelle reactie op veranderingen in de markt en bedrijfsomstandigheden. Artyom Kromochkin, hoofd van de afdeling, sprak over hoe veilig online boeken van appartementen in slechts 100 dagen werd gelanceerd, over de langetermijnplannen van het bedrijf en over verdere veranderingen op de markt voor kortetermijnhuurwoningen.
— Ten eerste hadden we een duidelijk omschreven strategie voor de ontwikkeling van de categorie kortetermijnverhuur. De roadmap ging uit van een wijziging van het businessmodel van geclassificeerd naar transactioneel binnen drie jaar. Maar met het vertrek van buitenlandse bedrijven hebben we besloten om vaart te maken. En hier werd de tweede factor van kracht: de voordelen van het Avito horizontale platform. Dankzij hen was het mogelijk om de structuur van de dienst in slechts enkele dagen opnieuw op te bouwen en middelen van andere teams over te dragen. Door gezamenlijke inspanningen hebben we in 100 dagen een nieuw product kunnen lanceren dat de gebruikerservaring op de site volledig verandert.
— Ons doel is om van kortetermijnverhuur van privé-eigendom de belangrijkste manier te maken om door het land te reizen. Wij geloven in de groei van dit segment en willen de transformatie van de markt leiden. Dat de toekomst tot het transactiemodel behoort, staat buiten kijf. Met transactiecontrole verbetert u de kwaliteit van de transactie, bouwt u aan de reputatie van verhuurders en gasten en geeft u garanties aan beide partijen. Dit alles is onmogelijk in het classificatiemodel.
Dat er ook commercieel belang is, is duidelijk: we gaan van een vergoedingsmodel voor het plaatsen en promoten van een advertentie op de site naar een commissievergoedingsmodel. Dit verhoogt ook de transparantie van onze relaties met verhuurders: de betaling is pas op het moment van de transactie. Het lijkt een eerlijke samenwerking.
– Volgens onze schattingen bedraagt de markt voor kortetermijnverhuur van particulier onroerend goed (appartementen, kamers, huizen en appartementen) ongeveer 150 miljard roebel per jaar met goede groeipercentages.
Het afgelopen jaar is het aantal geplaatste objecten op Avito met zo’n 30% toegenomen. Dit wordt enerzijds verklaard door het vertrek van buitenlandse spelers en de instroom van objecten van hun sites, anderzijds door het feit dat kortlopende huurcontracten op jaarbasis een goed inkomen opleveren, waardoor het een winstgevend investeringsinstrument in het licht van beperkte strategieën voor het investeren van kapitaal. Natuurlijk merk je misschien dat andere Russische diensten, na het vertrek van Booking en Airbnb, een meervoudige toename van het aantal aanbiedingen hebben aangekondigd, maar onze site had zelfs daarvoor, volgens het onderzoeksbureau Foritor, de grootste database met objecten in Rusland, ook in het segment daghuur.
In de vraag zijn we met bijna 40% gegroeid, voornamelijk doordat vakanties in het buitenland moeilijker en duurder zijn geworden. Toeristen beginnen door het land te reizen en het huren van privé-accommodatie is vaak goedkoper dan in een hotelkamer wonen. Bovendien is dit een kans om te wonen in appartementen met designrenovatie, op interessante locaties, historische gebouwen.
Maar reizigers zijn goed voor slechts de helft van de boekingen. In de vraagstructuur is ongeveer 20% accommodatie voor zakenreizen, nog eens 10% is huurwoningen in de buurt van grote medische centra ten behoeve van medisch toerisme en hetzelfde bedrag is voor diverse evenementen.
– Sterker nog, elke drie maanden waren en zijn er grote lanceringen. In de eerste fase werd een transactieservice geïmplementeerd, waaronder de mogelijkheid om een gratis object voor de gewenste data te selecteren en online te boeken, evenals 24 uur per dag ondersteuning. Voor verhuurders zijn garanties in de vorm van vooruitbetaling en verzekering van objecten beschikbaar gekomen. We deden dit allemaal in 100 dagen en lanceerden het in de zomer in de eerste vijf steden: Moskou, St. Petersburg, Ufa, Kazan en Yekaterinburg.
In september werd de dienst opgeschaald van 5 naar 45 steden in het land en in december breidde deze uit naar bijna heel Rusland. Parallel aan de schaalvergroting hebben we de functionaliteit afgerond en de gebruikerservaring verbeterd.
Inmiddels is al ongeveer een derde van alle objecten volgens het nieuwe model verhuurd, maar tegelijkertijd hebben verhuurders nog steeds de mogelijkheid om Avito als prikbord te gebruiken en zelf transacties te administreren.
Sinds 9 maart zijn 23 grote en 30 nabijgelegen kleine steden volledig overgeschakeld op een transactiemodel, dat wil zeggen dat op onze site voor deze locaties alleen appartementen zullen staan die een volledige controle hebben doorstaan en beschikbaar zijn voor online boeking.
“De afgelopen jaren hebben we verschillende methodes uitgeprobeerd. We zijn begonnen met het verifiëren van de authenticiteit van een ID-advertentie van een foto, zelfs vóór het WK – zelfs deze stap maakte het mogelijk om de site te zuiveren van een groot aantal gewetenloze verhuurders. Daarna waren er experimenten met fotoverificatie: onze fotografen liepen om alle objecten heen en maakten een foto, maar die was vrij duur en slecht schaalbaar. Hierdoor hebben we een unieke methode ontwikkeld die niemand op de markt gebruikt. De verhuurder moet een doorlopende video opnemen op een smartphone – vanaf de hoek van het gebouw met een straatnaambord en het huisnummer door de ingang van het appartement – en vervolgens in detail alle apparatuur binnen laten zien, tot aan de haardroger en alle kleine dingen toe die in de advertentie staan. Onze moderatoren controleren het appartement op overeenstemming met de tekstbeschrijving in de advertentie, de documenten van de verhuurder en de afwezigheid van klachten en,
Na goedkeuring van de aanvraag door de verhuurder betaalt de gast 30% van de kosten van levensonderhoud. Het geld staat op een speciale rekening en de verhuurder ontvangt het, minus onze commissie, pas na de vereffening. Dit neemt de mogelijkheid van fraude weg.
— De meesten gaven een positief oordeel: het maakt het voor hen veel makkelijker om hun woning te verhuren. En als we het hebben over grote beheermaatschappijen, dan is dit een aanzienlijke kostenbesparing, omdat de klant alles op het platform zelf doet: hij kiest de datum, het aantal gasten, de mogelijkheid om met een hond te bellen, enz. , ontdekt de prijs. De verhuurder ziet de daadwerkelijke boeking in zijn agenda.
Natuurlijk waren er mensen die ontevreden waren, die niet erg klaar waren voor veranderingen, maar we hebben met alle middelen de voordelen overgebracht van het werken volgens het nieuwe schema.
Avito gaat over naar een transactiemodel en begint de kwaliteit van de geleverde service te controleren. We weten hoe een deal tot stand komt, wat er daarna gebeurt, we kunnen beoordelingen van gasten verzamelen en een beoordeling vormen van verhuurders en specifieke woningen.
— Het lijkt ons een terecht verzoek van huisbazen om zo’n tool. In de nabije toekomst zullen de gastheren in detail kunnen beschrijven hoe de gast zich tijdens het verblijf heeft gedragen. Dit stelt collega’s in staat beslissingen te nemen in het stadium van goedkeuring van de aanvraag.
In veel opzichten wordt de interesse in de beoordeling van de gast geassocieerd met de ervaring voor de veiligheid van hun huisvesting. We hebben dit probleem op de volgende manier opgelost: voor de gehele periode van het verblijf van de gast bij Avito is het appartement volledig verzekerd ten koste van de service. Als er schade optreedt, neemt de verhuurder via een speciale lijn contact op met de verzekeringsmaatschappij en ontvangt hij een vergoeding. Het dekkingsbedrag is maximaal 300 duizend roebel. Op 1 maart waren er 257 aanvragen voor verzekeringsuitkeringen ontvangen, waarvan 51% werd ingewilligd. Gevallen van weigering zijn te wijten aan het feit dat het bedrag van de vergoeding lager was dan het eigen risico (3000 roebel) of dat de eigenaar niet de benodigde documenten heeft verstrekt.
– Het is niet helemaal correct om te zeggen dat onze divisie een start-up was: kortetermijnverhuur was immers al een business voor Avito met serieuze inkomsten. Een start-up kan een verandering in het bedrijfsmodel worden genoemd, en in dit geval heeft de bedrijfsregistratie voor- en nadelen. Aan de ene kant zijn we verplicht om bepaalde bureaucratische procedures te volgen, wat geen enkele start-up leuk vindt, omdat ze sneller willen handelen en zelf beslissingen willen nemen. Aan de andere kant hebben we de steun van de “grote Avito”, zonder welke het uiterst problematisch zou zijn om snel de nodige financiële en personele middelen van buitenaf te krijgen.
— Vandaag heeft onze dienst meer dan 50 mensen, en in de nabije toekomst zijn we van plan om te verdubbelen. Ja, je wilt morgen altijd een hooggekwalificeerde specialist vinden, maar zo werkt het niet. In veel opzichten helpt de populariteit van het platform zelf om mensen aan te trekken. Ook binnen Avito zeggen velen: je doet iets gaafs, hier wil ik bij betrokken zijn. Sterker nog, vóór ons is praktisch niemand ter wereld op de markt voor kortetermijnverhuur overgestapt van een geclassificeerd naar een transactiemodel. Er waren pogingen tot de Franse leboncoin, maar nogal traag en met bepaalde moeilijkheden. Maar dat dit model de toekomst is, valt niet te ontkennen.
Uiterlijk werkt de erkenning van experts, inclusief uw prijs, goed voor het HR-merk van onze richting.